Teknikken bag en ladestander til elbiler

Selv i Danmark, hvor forholdene ellers ikke ligefrem er fordelagtige, er vi begyndt at se flere og flere elbiler på vejene. Det kan der være flere grunde til, og en af dem er utvivlsomt, at folk ønsker at gøre noget for klimaet. Derudover er rigtig mange elbiler også både nye og lækre biler, men det er stadig begrænset, hvem der har mulighed for at købe en. Her tænkes ikke så meget på den ofte ret høje pris. Den store mangel på ladestandere til elbiler i den danske infrastruktur uden for storbyerne er nemlig en langt større begrænsende faktor. Det betyder nemlig, at man aldrig kan være fuldstændig sikker på faktisk at kunne komme det sted hen, man gerne vil, uden at skulle vente i køb på retten til en ladestander. Nogle er tilmed så uheldige, at de ender med at gå tør, hvis de køer for langt i en retning.

En ladestander i det private

Heldigvis kan der delvist rettes op for den slags ved at få en ladestander i det private. Inden du bare anskaffer dig det første og det bedste, kan det dog være en ide at have, om ikke andet, en perifer forståelse for teknikken bag en ladestander til elbiler. Som alternativ til ladestanderen findes det såkaldte mode 2 kabel. Dette er et tykkere kabel, der kan sættes direkte i en enten indendørs eller udendørs stikkontakt, og som derved kan oplade bilen direkte. Her bør man dog have middelmådigt godt styr på sine enheder og strømteori. De danske stikkontakter er nemlig ikke lavet til den slags belastningen, og bør ikke belastes med over 6 ampere i længere intervaller.

Tekniske krav til ladestandere- RCD og effekt

Derfor bør mode 2 kablet i stikkontakten kun benyttes som en nødløsning, indtil du kan få installeret en af de førnævnte ladestandere. Sådan en er det dog ikke Gud og hvermand, der kan stilles op. Det handler trods alt om din bil, og derudover har sikkerhedsstyrelsen også en række krav og anbefalinger til den slags, som man gør klogt i at følge. Blandt andet betyder det, at der, i din private ladestander, er krav om, at den har sin egens såkaldte RCD. I et praktisk henseende er dette nødbremsen på din ladestander, så du sikrer dig, at der ikke kommer for meget strøm i bilen, og at reststrømmen ender det rigtige sted.

Interesserer den slags dig, fordi du gerne vil anskaffe dig en, eller fordi du bare har strøm i årerne, hvor andre har benzin, så findes der ret vidtgående detaljer om ladestandere i blandt andet trafikstyrelsens ladestanderbekendtgørelse. Blandt andet distingveres der mellem normale ladestandere, der højest har en effekt på 22 kW, og højeffektladestandere, der kan overføre en betragteligt højere effekt. Ønsker du en ladestander i hjemmet, er det vigtigste dog ikke, at du forstår al teknikken, om end det kan være sjovt. Det vigtigste er derimod, at du får fat i nogle erfarne elektrikere, der er bekendt med kravene og konventionerne, til at gøre det for dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *