Er Apple’s interne miljø Internet of Things?

Er Apple’s interne miljø Internet of Things?

Internet of things er kommet for at blive. Flere og flere Tech-giganter udstyrer deres produkter med teknolgi som giver mulighed for at kommunikere med omverden. Køleskabe der kan sende billeder til ejeren, der er nede og handle, og derved finde ud af hvad familien mangler derhjemme. Fænomenet Internet of Things er stadig ungt og svært at definere. Læs mere i følgende artikel hvor der vil forsøges at definere det udefinerbare fænomen Internet of Things.

Apple’s interne miljø

Apple er verdensmester til at lancere produkter som arbejder fortrinligt sammen. Se bare MacBooken og iPhonen. Disse er som kop og kande. Forbrugeren modtager en SMS-besked på iPhonen og med det samme vises denne på MacBooken.

Hvis en kode til Wi-fi’en skal bruges, og iPhonen er på nettet, kan denne dele koden med MacBooken på få sekunder. Dog har Apple begrænset ”miljøet” til kun at virke med andre Apple produkter. Med en iPhone i hånden og en Windows PC på skødet er samarbejdet altså ikke til stede.

Men er dette ”Internet of things”?

Internet of Things og Big Data

Computere findes i mange størrelser. Computere kan være bærbare eller stationære. Computere findes i ure, telefoner, robotter, køleskabe, keyboards osv. Alle disse computere, i alle disse forskellige devices har muliggjort begrebet ”Internet of things”. Computere der kan tale sammen og forventer hvilken løsning forbrugeren har behov for ud fra et data grundlag. Grundlaget er dannet på baggrund af tidligere handlinger, transaktioner, aktioner mm.

Ind kommer, Big Data. Big Data er et begreb indenfor datalogi, der dækker over indsamling af enorme mængder data.

Men hvad har Big Data så at gøre med Internet of Things?

Er Apple’s interne miljø Internet of Things?

Året er 2019 og der findes så mange produkter på markedet, at produkterne skal indpasses kundernes behov. Tidligere i kapitalismen var dette omvendt. Der var færre produkter, derfor måtte forbrugerne tilpasse sig produktets specifikationer.

Apple er gode til at indsamle tonsvis af data på deres kunder. Køn, alder, geografisk lokation, civilstatus mm. Denne data bruges til markedsføring, PR, optimering af produkter, udvikling af nye produkter osv. Dette betyder, at Apple har mulighed for at matche så mange behov som muligt med deres produkter.

Behovet blandt forbrugerne kombineret med Apple’s benyttelse af Big Data har gjort Apple parat til Internet of Things omstillingen. Og de er gode til det. Som nævnt tidligere, er det tydeligt at se samarbejdet mellem devices i Apples interne miljø. Dette er en del af fænomenet Internet of Things.

Er det så en af grundene til Apple’s succes?

Apple er en af de største aktører på Tech markedet. Det interne miljø er helt klart en af de største faktorerne til dette. Se bare deres flagskibsmodel her. Denne er udstyret med alle specifikationerne til at muliggøre Internet of Things konceptet kombineret med, at den er resultatet af Big Data indsamlingen til netop samme formål.

Tak for opmærksomheden og tak fordi I ville læse med. Jeg håber I fandt det spændende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *