Coronakrisen sætter skub i digitaliseringen

Corona-pandemien har ramt verden hårdt og udfordret både private og ikke mindst erhvervslivet. Og imens store dele af vores samfund ligger stille, så er digitaliseringen stadig inde i en rivende udvikling, hvilket Corona-krisen ser ud til at sætte ekstra fart i, i disse dage. Derfor vil vi i denne artikel sætte fokus på 4 måder, hvorpå verden er blevet mere digital under Coronakrisen.

1: Konferencer og møder afholdes online

Den mest åbenlyse måde hvorpå man kan se, at digitaliseringen tager ved i kraft er, at langt flere møder og konferenceaktiviteter er blevet afholdt online.

Virksomheder som tidligere har gjort alt face-to-face er på kort tid blevet tvunget til at gå nye veje for at kunne få deres hverdag til at hænge sammen. Det kan også betyde, at vi selv efter samfundet er blevet åbnet op igen, vil se stadig flere fysiske begivenheder blive afholdt digitalt fremfor fysisk.

2: Flere enheder bliver tilkoblet internettet

En anden udvikling som fortsætter både på et makro-niveau og mikroniveau er at stadig flere enheder bliver tilkoblet indrettet. En af stederne det kan aflæses er i de mange millioner hjem, hvor der i disse dage sidder mennesker og arbejder hjemmefra.

Det har kunnet aflæses i belastningen af det samlede net. I praksis har det også kunnet ses i detailhandlen, hvor salget af kabler til både private og erhvervskunder er vokset markant. Et af de mange steder der har oplevet denne trend, er den danske virksomhed Kabelsmeden.dk der forhandler alle typer kabler. Her melder man særligt om ekstra mange mindre ordrer fra private kunder.

3: En større del af vores handel foregår online

Som en naturlig effekt at det faktum at vores samfund har været lukket ned i mere end en måned, så er det heller mærkeligt, at mange netbutikker melder om øget salg over de sidste uger. Det gælder særligt for dagligvarebutikker som Coop og Nemli der er to af Danmarks største på dette punkt.

Detailhandlen har for det meste været lukket og mange eksperter forudser, at Corona-epidemien kan være med til at accelerere butiksdøden både herhjemme og i udlandet. I USA har Amazon.com – som er USA’s største webshop allerede ansat mere end 100.000 personer under krisen for at kunne følge med efterspørgslen.

4: Streamingtjenester løber fra biograferne

Et fjerde sted hvor verden hurtigt er blevet mere digitalt er inden for TV- og Filmproduktion. Streamingtjenester som Netflix, Viaplay, Amazon Videos og HBO har sat skub på udgivelsen af nye film og serier i de sidste måneder, da verdens samlede Tv-forbrug er steget i takt med at vi tilbringer mere tid i isolation samt på grund af det faktum, at biograferne er lukket en rum tid endnu.

Derfor har streamingtjenesterne haft en gylden mulighed for at hale endnu mere ind på deres konkurrenter og i mange tilfælde løbe helt fra dem, da film og serier fra disse producenter ikke er blevet vist i biografen i denne omgang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *