Vi har kun set begyndelsen på streaming af e-sport

Vi har igennem de seneste år set en eksplosion i antallet af folk, der ser på andre folk spille spil som League of Legends, Counter Strike Go og Dota 2. De to største streamingtjenester indenfor online gaming er på nuværende tidspunkt Twitch og YouTube.

Det mange spørger sig selv om er:

Er det kommet for at blive, eller vil vi se populariteten forsvinde igen?

Med udgangspunkt i det spørgsmål vil vi kigge nærmere på streamingindustrien indenfor e-sport og se på, hvor industrien er på vej hen.

 

Hvorfor vil folk se på andre spille?

For at kunne besvare det spørgsmålet om streaming af e-sport er kommet for at blive, og hvordan det vil udvikle sig, er det vigtigt at forstå, hvorfor vi overhovedet interessere os for sport.

Vi kan godt lide at se dygtige folk konkurrere i sportsgrene, vi godt kan lide. Eftersom mange millioner  spiller forskellige computerspil verden over, giver det god mening, at personer gerne vil se andre spille computer.

Det skyldes også fascinationen af at se folk, der har udviklet deres færdigheder indenfor et område blandet med konkurrence elementet, der gør, at vi er så fascineret af professionel sport.

 

Er industrien kommet for at blive?

Ja. Et studie lavet af Newzoo, der er et firma der laver forskning om digitale spil, viser at der er 134 millioner personer, der ser e-sport på globalt plan. Alene i USA ser 22% af generation Y e-sport, hvilket er samme antal som følger baseball og hockey.

Med en så stor opbakning kombineret med vores lyst til at følge sport er det meget usandsynligt, at vi vil se industrien forsvinde. De mange interesserede seere, får også virksomheder til at betale mere for at sponsorere de forskellige spillere og hold.

Jo flere penge der kommer i en branche, jo større vil konkurrencen også blive, hvilket kun vil gøre industrien mere populær.

 

Hvordan vil streaming af e-sport udvikle sig for fremtiden?

Fremtidens e-sport vil kun blive større, og vi vil se flere spil blive streamet. VI ser lige nu en stor trend indenfor streaming af online poker, hvor de største turneringer fra PokerStars bliver streamet online. Årsagen til den stigende interesse for online poker skyldes i høj grad, at folk bruger det som en læringsplatform. Når PokerStars eller Twitch streamer poker, sidder der en kommentator, der analyserer de forskellige taktikker, som spillerne bruger. Det er en af årsagerne til, at nogle af de største turneringer har mere end 300 tusinde seere, der alle forsøger at lære fra verdens bedste.

En anden trend, vi vil se mere af, er variationen af enheder, der vil blive brugt til at streame fra.

Ser vi en 5-10 år ud i fremtiden, vil virtual reality (VR) og argumented reality (AR) fylde meget mere. En fremtid som vi allerede har nævnt i denne artikel.

VR vil primært blive brugt til multiplayer spil, der minder om League of Legends og Counter Strike, hvor man kan træde ind i hele spiluniverset.

AR vil i større grad blive brugt til poker og andre spil, da man kan kombinere online spil med den virkelige verden.

En ting er sikkert: Streaming af online spil er kommet for at blive.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *