Priser skrues i vejret med cookies

De digitale fodspor følger forbrugerne lige meget hvor de færdes på internettet. Cookies er for længst blevet en integreret del af markedsføringen for langt de fleste virksomheder, men cookies bruges også til mere end bare retargeting.

Én af de ting, som mange virksomheder gerne vil vide, er, hvor mange gange en bestemt kunde har besøgt deres side. Jo flere gange en potentiel kunde kigger ind, des større er sandsynligheden for køb – især hvis der er tale om et produkt, som er en større investering.

 

Rejsebranchens cookiebrug

Det er især rejsebranchen, som har fået øjnene op for, at cookies kan bruges til at skrue priserne i vejret. Mange rejsebureauer benytter sig af cookies til at undersøge, hvor mange gange en kunde kigger på en bestemt rejse. Hvis en kunde er ivrig nok, kan rejsebureauet udnytte cookies til at hæve priserne en smule, hver gang en kunde kigger.

Tricket med at hæve priserne er nyttigt, fordi rejsebranchen er kendetegnet på, at priserne altid variere i forhold til udbud og efterspørgsel. Dermed er det de færreste kunder som bemærker, hvis priserne hæves en smule for hvert besøg. For de kunder, som bemærker det, er de stigende priser nærmere en motivation til hurtigt at få købt en rejse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *