Få erstatning på flyforsinkelse

Det er vigtigt, at alt går som smurt, når man er på farten – og især på flyrejsen. Der er i forvejen meget ventetid, når man skal rejse med fly, og derfor kan ekstra ventetid tage meget af fornøjelsen ud af rejsen. Dette gælder både ferierejsen og forretningsrejsen, hvor man ikke gider bruge unødvendig tid på at vente på sit fly. Skal man ud og rejse med fly, kan der være forskellige årsager til eventuelle flyforsinkelser.

Nogle gange bliver flyet aflyst, nogle gange er det meget forsinket, nogle gange er det overbooket, og nogle gange skal det omdirigeres til en anden lufthavn. Alle disse faktorer er med til, at din rejse forsinkes. Heldigvis kan du i de fleste af disse tilfælde få en god erstatning på din forsinkede flyrejse. Herunder kan du blive klogere på, hvordan du får sådan en erstatning, og hvad den indebærer.

Flyforsinkelse giver gode muligheder for erstatning

Hvis du skal vente ekstra lang tid på, at dit fly kommer, eller hvis det bliver aflyst, kan du i mange tilfælde få pengene tilbage. Reglerne er sådan, at hvis dit fly er mere end 3 timer forsinket ved ankomst, kan du få en vis erstatning. Du kan desuden få erstatning, selvom flyet når at tage dig helt til din destination. Der gælder også den regel, at hvis du ankommer til din destination mere end to timer forsinket, så har du krav på erstatning.

Der er forskel på, hvor meget du kan få tilbage i forbindelse med erstatningen. Den starter ved 2000 kroner, og du kan få helt op til 4500 kroner tilbage. Så det er selvfølgelig klart, at man ikke kan få alle pengene tilbage ved flybilletter dyrere end 4500 kroner. Dette beløb gælder dog for hver person, så hvis man rejser flere på en gang, kan hver især få op til 4500 kroner tilbage i erstatning på flyforsinkelse.

Det gælder indenfor EU

Når du skal have en erstatning for en flyforsinkelse, så gælder det under EU’s regler. Det betyder altså, at du kun kan få erstatning på rejser inden for EU. Dette gælder desuden også rejser til Island, Norge og Schweitz.

Har du oplevet på en rejse indenfor EU, at dit fly enten er forsinket, aflyst, omdirigeret til anden lufthavn eller overbooket, har du altså gode muligheder for erstatning. Dog gælder erstatningskravet ikke, hvis flyselskabet ikke kan stilles til ansvar for eventuel forsinkelse eller aflysning. Dette kan være under forhold som strejke eller krig.

Erfarne virksomheder kan hjælpe dig med erstatningssagen

Mange flyselskaber har dygtige advokater ansat, der hver dag arbejder hårdt på erstatningssager, og vil gøre alt for, at selskabet ikke skal betale en krone tilbage. Derfor er det en god idé at vælge en dygtig partner med erfarne medarbejdere, der også er vandt til at arbejde med disse sager hver dag, når du skal have gjort krav på erstatning.

En af disse virksomheder er danske Flyhjælp. De kender branchen og kan hjælpe dig med at få det bedst mulige ud af en erstatningssag. Får du hjælp af dem, skal du ikke betale noget for at starte en sag, og du skal ikke betale noget, hvis du vinder sagen. Ender du med at få erstatning, får du hele 75 % af satsen til dig selv. I denne guide kan du læse meget mere om, hvordan du starter en erstatningssag.

Desuden gælder disse EU regler helt tilbage til rejser, der er 3 går gamle. Så hvis du ikke har været klar over det før nu, og hvis du stadig har gamle papirer for rejser liggende, så er det med at finde dem frem. Det kræver blot et boardingkort, en flybillet eller en faktura.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *