Anmeldelse af Office 365

Office 365 er Microsofts Office pakke, der giver brugeren mulighed for at arbejde på tværs af platforme og styresystemer. Nu behøver du altså ikke længere være Windows-bruger, for at kunne benytte Office pakken.

Med Office 365 kan du også arbejde på de samme projekter fra flere forskellige enheder. Du er altså ikke afhængig af, at have din bærbare med dig hele tiden, men kan godt arbejde i et dokument hjemme og færdiggøre det på arbejdspladsen. Du arbejder via OneDrive, hvor du kan logge ind fra en hvilken som helst maskine med et nyere Windows- eller Mac styresystem.

 

Du kan endda arbejde med Office 365 fra din telefon. Alle dokumenter bliver gemt i OneDrive og er derfor tilgængelige på alle dine enheder.

Overblik over Office 365

 

  1. Du kan arbejde fra din computer, tablet eller telefon.
  2. Du kan dele dokumenter med andre via skyen.
  3. Du får løbende de nyeste apps og opdateringer.
  4. Microsoft har indgået partnerskab med OneNote, OneDrive og Skype.
  5. Microsoft har indgået partnerskab vedrørende udvalgte Office programmer på tablets og smartphones.

 

Office on Demand

Office on Demand giver dig lov til at benytte Office 365 på enheder, hvor programmet ikke er installeret. Det skyldes, at du arbejder i din cloud, hvilket ret beset betyder, at du arbejder via internettet. Derfor er det eneste du skal gøre for at arbejde på en enhed uden Office 365 installation at logge ind på dit OneDrive og klikke på Office on Demand.

 

Herefter vælger du det program, du ønsker at arbejde i på den enhed, du sidder ved. Det kan eksempelvis være Publisher, Word eller Excel. Derefter får du lov til at streame programmet og arbejde i det. Alt, hvad du arbejder med eller redigerer, bliver gemt i skyen. Når du logger ud af Office programmet på den enhed, hvor du streamer programmet (altså ikke den maskine, hvor programmet er installeret), forsvinder programmet igen. Det optager altså ikke plads på eksempelvis din tablet.

 

Office on Demand kræver, at du benytter en trådløs- eller Lan-baseret internetforbindelse og virker desværre ikke på 3G forbindelser. En anden ulempe er, at du ikke kan arbejde via din iPad.

Priser

Det er både muligt at få Office 365 til privaten og til virksomheden. Derfor er der forskellige priser med forskellige muligheder, alt efter dit behov og budget. De priser som er angivet nedenfor er fra den danske udgave af Microsoft Store – der er en del besparelser at hente ved at købe Office 365 via softwareforhandlere som f.eks. den danske webshop e-Gear.dk.

 

Private

 

Privatpersoner kan vælge tre forskellige Office 365 planer. De to abonnementsbaserede planer ligger i prislejet 549 kr. pr. år for Office 365 Personal og 799 kr. pr. år for Office 365 Home. Begge abonnementer kan betales på månedsbasis. Office 365 Home kan benyttes af op til fem brugere, hvor Office 365 Personal kan have én bruger. Begge versioner byder på skrivebordsversioner af Office 2016-programmer. – Herunder Word, Excel, OneNote, PowerPoint, Outlook, Publisher og Access. Access fungerer kun på PC.

 

Begge modeller giver også mulighed for fildeling med op til 1TB OneDrive lagerplads. Programmerne er altid opdaterede, og der er teknisk support. Du kan også foretage op til 60 minutters gratis opkald til mobiler og fastnettelefoner via Skype. Forskellen på de to er, at Office Home kan benyttes på op til fem computere eller Macs og på op til fem tablets og telefoner, hvor de samme services gælder til én af hver enhed med Office 365 Personal.

 

Har du andre behov, kan du købe en engangslicens til 1999,99 kr. til Office Home & Student 2016 til PC. Her får du skrivebordsversioner af Office 2016 programmerne Word, Excel, PowerPoint og OneNote. De resterende services er ikke inkluderet i denne model.

 

Virksomheder

 

Til virksomheder er der tre typer abonnementer: Office 265 Business til 65,80 kr. pr bruger pr. måned, Office Business Premium til 78,70 kr. pr. bruger pr. måned og Office 365 Business Essentials til 31,50 kr. pr. bruger pr. måned.

 

De to første abonnementer kan benyttes af op til fem brugere på fem enheder, ligesom med Office Home. Her får du også Word, Excel, OneNote, PowerPoint, Publisher, Outlook og Access. Specifikationerne på Office Business ligner meget specifikationerne til de to private abonnementsbaserede tjenester, dog med enkelte forskelle. Du får bl.a. webversioner af Word, Excel og PowerPoint samt FastTrack implementering-support. Det maksimale antal brugere er 300. Med Office 365 Business får du ikke Skype, men udelukkende OneNote.

 

Office 365 Business Premium byder på et hav af muligheder. Du får samme programmer, som med Office Business, og derudover indeholder pakken tjenesterne Exchange, OneDrive, SharePoint, Skype For Business, Microsoft Teams og Yammer. Du får professionel mailhosting med op til 50 GB indbakke og brugerdefineret hjemmesideadresse. Du kan benytte SharePoint, være vært til møder med op til 250 deltager og give dine kunder mulighed for at booke aftaler via Microsoft Bookings. Desuden giver Yammar mulighed for at arbejde på tværs af forskellige afdelinger i virksomheden.

 

Med Office 365 Business Essentials får du ingen Office programmer til din computer. Til gengæld får du online versionerne af Word, Excel og PowerPoint og de samme tjenester som med Office 365 Premium Business: Exchange, OneDrive, SharePoint, Skype For Business, Microsoft Teams og Yammer.

Systemkrav

 

Windows

 

Hvis du bruger Windows, er det ikke de voldsomme systemkrav, der stilles til din computer, når du gerne vil benytte Office 365. Du skal have Windows 7 eller nyere og kan både benytte en 32 og 64 bit installation. Det er også muligt at benytte Windows 8R2 Server med .Net 3.5 eller nyere. Din processor skal være på mindst 1 GHz x68/x64 med SS2. Du skal blot have 1GB RAM på din computer, hvis du kører 32 bits installation. Har du en 64 bits installation skal du have 2 GB RAM. På din computer skal der være 3 GB ledig plads. Yderligere kræver Office 365 DirectX 10 grafikkort og en opløsning på 1366 x 728.

 

Mac

 

Du kan ligeledes bruge en Mac af lidt ældre dato, hvis du vil benytte Office 365. Du har brug for Mac OS X version 10.6 eller nyere. Mac-brugere har desuden brug for en Intel processor. Mac bruger har kun brug for 1 GB RAM og 2.5 GB HFS+ harddisk. På Mac kræves der, at du har en skærmopløsning på 1280 x 800.

Konklusion

Du kan desværre ikke benytte Office 365 via din iPad. Det begrænser naturligvis nogle brugere. Desuden kan du ikke arbejde i Office 365 via 3G forbindelser, men har brug for Wi-Fi.  Fordele er heldigvis flere end ulemperne. Office 365 kan benyttes på tværs af dine forskellige enheder og på en række platforme. Du kan også benytte Office 365 uanset om du benytter Windows eller Mac styresystem.

 

Der stilles ikke enormt høje systemkrav til din computer eller Mac, så de fleste kan være med. Det er let at navigere i det grafiske interface og Office 365 kan opdateres løbende. Er du Office 365 Business bruger, får du automatisk opgraderinger af programmet. Endelig er der en række forskellige prismodeller til både private og virksomheder, hvilket gør det muligt, at vælge den rette pakke.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *